15 Ramadan tips

ConsumentenActueel › 15 Ramadan tips

5 bewustwording tips

  1. Ibadah – Allah swt heeft ons geschapen om Hem te aanbidden en alleen Hem. Verricht je gebeden daarom op tijd, en streef ernaar om de Heilige Qur’an op z’n minst één keer uitgelezen te hebben in deze gezegende maand.
  2. Dua – De essentie van aanbidding ligt in de Dua. In deze gezegende maand moeten wij proberen het maximale eruit te halen qua het vragen om vergiffenis en acceptatie van onze Dua’s.
  3. Discipline – Er moet een zekere mate van discipline behaald worden om goede daden te verrichten en zich te weerhouden van zaken welke Allah swt ontevreden maakt.
  4. Zakat Al-Fitr & Sadaqah – Geef je Zakat Al-Fitr vóór het Eid-gebed en streef ernaar om zoveel mogelijk donaties en hulp te geven aan armen.
  5. Dankbaarheid – Het geheim in toename van alle zegeningen zit hem in het hebben van dankbaarheid in alles waarmee Allah swt jou reeds mee begunstigd heeft.

5 praktische tips

  1. Plan enkele rust momenten in gedurende de dag zodat je lichaam ondanks de onregelmatige slaaptijden toch nog voldoende rust krijgt.
  2. Verricht ook alle Sunnah en Nafila gebeden en probeer je dag niet te verslapen maar je tijd nuttig door te brengen in deze gezegende maand.
  3. Breng tijd door met mensen die samen met jou ernaar streven om de Ramadan zo goed mogelijk te beleven en probeer zuiver te zijn in je intenties. Je zult profijt hebben van je eigen spirituele beleving.
  4. Wanneer je toch een ongewenste daad verricht, laat deze dan volgen door een goede daad en vraag om vergiffenis.
  5. Begin ALLES met Bismillah.

5 gezondheidstips

  1. Vermijd te veel suikers. Verbreek het vasten met een dadel en vermijd het eten van te veel suikerhoudende producten. Eet zo gezond mogelijk.
  2. Houd het simpel. Bij de Iftaar zijn noten en dadels zeer aangeraden; de eiwitten in noten zorgen bijvoorbeeld voor een trage opname van suikers in je bloedbaan, waardoor je langer je energie behoud.
  3. Eet met mate. In de periode van lang vasten moet het lichaam zich hierop instellen. Kleine en lichte gerechten passen hierbij het beste. Sla vooral de Sehri niet over!
  4. Drink voldoende.  Drink na de Iftaar gedurende de avond in kleine hoeveelheden vocht en probeer om minstens 8 glazen vocht binnen te krijgen voordat je gaat slapen.
  5. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Probeer ondanks de warmte en lange dagen, toch wat lichaamsbeweging te krijgen. Ga bijvoorbeeld 15-20 minuten wandelen in de avond of vlak voor Iftaar.

Zie ook onze folder Keepin’ It Halal.